április 05, 2017

A self-care dimenziói

Manapság a csapból is a self-care folyik, és hogy mennyire fontos. Maga a fogalom azt jelenti, hogy időt szánunk magunkra, és olyan cselekvéseket, gyakorlatokat iktatunk be az életünkbe, amik feltöltenek, és csökkentik a stresszt. A self-care hozzájátul a jólétünkhöz, és a mozgalom messze többet jelent annál, mint hogy mindenféle kencével bekenem magam, és elmegyek manikűröshöz. Persze ez is benne van. Az, hogy hogyan gondolkodunk magunkról mindenkinek mást jelent. Van, akinek futás, van akinek kötés jelenti ugyanazt a feltöltődést. Mindenesetre van öt alappillére a self-care és az életünknek is, melyeket jó és hasznos ápolni.

1. Testi
Mindenkinek elsőre a mozgás jut eszébe, és tényleg ez az egyik legfontosabb ékköve a self-care nek. Törődni kell az izmokkal, és az egészséges testmozgás boldogsághormont szabadít fel, ezt régóta tudjuk. Viszont ebbe a körbe tartozik még az érintés, és a szexuális szükségletek is. Valamint az is, hogy belülről is tápláljuk és hidratáljuk a szervezetünket. Az alvás is az önmagunkkal törődés fontos része, van, hogy egy kis pihenéssel tesszük a legjobbat magunknak.

2. Intellektuális
Az egészséges embernek célok kellenek, amik motiválják napról napra. A szellemi törődés halmazába tartozik az új dolgok tanulása, a kreativitással való foglalkozás és az olvasás. Ezek karban tartják az agyunkat, és számomra nincs még egy olyan időtöltés, ami annyira feltöltene, mint az olvasás. Na jó talán az írás. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy időről időre tartsunk egy kis szünetet a médiától.


3. Társasági
A társas kapcsolatok nagyon fontosak, kimutatták, hogy aki gyakran él társas életet, sok barátja van, az boldogabb és tovább él. (Na ez mit jelent számomra... mindegy ez egy másik történet) Egyszerűen bele van kódolva az emberekbe evolúciósan, hogy társas lények, igényünk van a kapcsolattartásra másokkal. Az utóbbi időben elég idegeskedős voltam, de egy nagyobb családi összejövetel észrevétlenül nyugodtabbá, vidámabbá, sőt a jövő iránt pozitívabbá tett. 

4. Spirituális
Ez talán a legnehezebb dimenzió, mert vannak, akiket egyáltalán nem foglalkoztat vagy nem szánnak rá elég időt. Időt arra, hogy azon töprengjenek mi az életünk értelme (42), és hogy hogyan építhetnének ki szorosabb kapcsolatot valamiféle transzcendenciával. Ez most lehet elrugaszkodottan hangzik, de már olyan dolgok is hozzájárulhatnak, mint egy séta a természetben, és persze ott van a jó öreg jóga és a meditáció. 

5. Érzelmi
Néha az élet túl nehéz, és le kell tenni a terheket. Na ebben segít ez a rész. Meg abban, hogy jobban megértsük saját magunkat. Ide jönnek a már ezen a blogon is többször említett pozitív megerősítések, hálanapló vagy épp sima napló írása. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése